Wednesday, June 15, 2011

Indahnya Hidup Kalau Tak Ada Masalah

Petang2 nak bawa ke malam baru boleh berbelog!ni pun sambung kat rumah, dah masuk hari baru, baru boleh publish...Kerja perlu diutamakan, baru hujung taun ko dapat pekerja cemerlang, gemilang, terbilang!

Nak cerita, malam tadikan, aku pegi pasar malam. Aku dah lama tak pergi pasar malam wehh, bertahun dah kot! Sebabnya..sebabnya, leceh nak angkut anak3 kecit harung orang ramai. Anak3 = 3 orang anak, ya..harap maklum..hehehe. Jadi semalam aku pun mengajak la MrCho ke pasar malam. Lepas ambik abang kt rumah pengasuh, kami pun gigih mengharung orang ramai giler taim kami sampai. Abang suka sungguh sebab kami tak pernah bawa dia g pasar malam sebelum ni...enjoy je dia. Jalan la kami, kata MrCho, kita pusing satu round! ha, hambek ko, pusing satu round besar tu...so jalan la, sebab ramai orang so tak la rasa penat berjalan. Ni pasar malam kat area rumah pengasuh anak3 aku tu, puchong indah ke intan ke..lupa dah...

Masa tengah jalan2 tu, kan aku nampak seorang perempuan peminta sedekah, muda lagi tengah duduk sambil pangku anak, kecik lagi anak dia, aku agak dalam 2 bulan macam tu...terus hati aku jadi hiba. Terus niat dalam hati nak hulur duit, tapi sebab masa aku lalu dia kat jalan sebelah, orang plak ramai, dan aku pun tak pegang purse, duit semua kat MrCho, jd aku biarkan dulu, dgn harapan masa balik nanti aku hulur la...so kami pun jalan la...eh, sungguh la aku kesian tgk baby tu, macam keluar2kan lidah dia mcm lapar jer, terus aku bayangkan dia mesti lapar susu, mak dia tak ada duit nak beli susu...pastu masa orang lalu lalang, ada la yg hulur singgit dua kat dia, aku tengok mak dia kelip2 pandang org sambil hulur bekas duit tu...
Then, masa nak blk tu, aku singgah gerai nasi tu, tetiba aku nmpk perempuan dengan anak kecik ada kat tepi gerai tu pulak, kiranya dia beralih tempat la...aku cuit MrCho, suruh dia bagi duit kat perempuan tu, tapi MrCho geleng, aku terus down! Kat tangan aku plak tak ada duit, kalau tak aku bagi je...pastu, dah siap beli2 semua, masuk kereta, MrCho cakap kat aku, dia bukan tak nak bagi, tapi dia tak rasa itu anak dia...maksudnya, berlakon je...kata dia lagi, tak kan la orang muda macam perempuan tu, nak duduk minta sedekah kat pasar malam, tak kan tak ada keluarga saudara mara...tgk rupa perempuan macam melayu. Betul juga aku rasa. Pastu MrCho kata kalau la dia tak larat or sakit tapi kenapa boleh berubah tempat, kejap sana, kejap sini..siap korek2 hidung lagi kata MrCho, ini paling tak boleh blah aku ketawa tak hengat! MrCho kata dia rasa ni sindiket ni...bla..bla..bla..dia membebel pasal orang minta sedekah ni, sampai aku antara dengar tak dengar je dia bebel....tapi MrCho ni, kalau masa makan kat kedai, then ada orang datang minta sedekah, tu dia bagi je....

Hasil aku ke pasar malam malam tadi (ni 4 orang makan, ya...:))
nasi kerabu - 2
nasi campur
mee sup
mihun sup
hotdog besar - 2
berger+fries+hotdog kecik - 1
jagung cup - 2
jambu kecik kaler merah - 1 longgok
ikan bilis - RM5
kapal terbang - 1

sudahnya, mihun sup masuk peti ais, hotdog besar masuk peti ais, berger+fries+hotdog kecik masuk peti ais, jagung cup 1 masuk peti ais, 1 lagi makan tak habis, jambu kecik kaler merah makan beberapa biji, ikan bilis masuk peti ais.....muahaaahaa...kapal terbang tersadai atas sofa, pagi ni abang bawa g umah pengasuh dan konfem lerai komponen dia...


Nota kaki aku: Banyak orang hipokrit sekeliling aku demi nak dapat nama dan jatuhkan orang lain. Aku pun ada kala hipokrit juga tapi untuk selamatkan diri sendiri tanpa menjejaskan orang lain....haruskan buat baik, dibalas baik, buat jahat dibalas jahat???

No comments:

Klik Me

Klik! Klik!