Wednesday, June 15, 2011

Guli Melantun Atas Lantai

Pagi tadi kolik aku bagitahu beberapa hari ni dia asyik dengar bunyi pintu buka tutup kat rumah dia. Bunyi ni dah beberapa hari dia dengar. Memula tu dia ingat bunyi baby nangis, tapi beberapa kali dengar bunyi yang sama, so mustahil bunyi baby nangis, pastu dia dengar2 lagi bunyi tu, macam bunyi anak kucing pulak tapi lama2 dia baru dapat tangkap bunyi tu bunyi pintu yg ketat dibuka tutup, bunyi macam berkeriot gitu....

Kolik aku ni pun gigih la search kt google pasal bunyi2 pelik ni. FYI, kolik aku ni tinggal seorang, dah dkt 10 thn dah kat apartment tu, tapi akhir2 ni je dia mcm rasa pelik2 sikit. Ok, balik kpd bunyi2 tadi, bila dia search kt google, banyaklah cerita tentang bunyi2 tu, salah satu tu bunyi guli melantun kat lantai. Bunyi tu dari rumah atas, dan2 aku pun teringat yang aku selalu alami bunyi2 macam tu..bunyi guli melantun, bunyi seret2 perabot, bunyi ketuk dinding, bunyi pintu....terus aku rasa seram sebab bunyi tu bukan bunyi yang dibuat oleh manusia tapi  bunyi dari makhluk lain...Allahhualam...

Aku pikir2 logik juga la sebab aku rasa rumah atas rumah aku tu tak ada orang. Lagipun apa ke masalahnya p ubah2 perabot lewat2 malam...pastu teringat pulak masa awal2 masuk rumah tu, tengah2 malam selalu ada orang ketuk dinding macam bunyi orang ketuk paku kat dinding tu, bising la bunyi dia orang nak tido, MrCho dah hangin la, so pegi la menyiasat kat atas tu. Bila dia kat atas tu bunyi tu hilang, so tak dapat kesan la dr mana, rumah yg betul kt atas kitaorg tu gelap sama ada tuan rumah dah tido atau memang tak ada kat rumah..dia panggil2 tapi tak berjawab..MrCho terus report pada guard dan lepas tu tak ada dah bunyi tu sampai ke pagi...hari2 lain bunyi lagi orang ketuk2 tu tapi kami biarkan je...

Sekarang ni aku alert pulak dgn bunyi guli, ngan seret2 perabot ni..selalu bunyi, siang ke malam ke, tak kira masa...pernah cakap ngan MrCho, tapi dia suruh buat tak tahu je, so aku pun buat tak tahu je la, sampai la hari ni bila kolik aku timbulkan isu ni.....satu lagi bunyi pintu buka tutup. Pernah juga aku cakap kat MrCho, bunyi pintu macam kat dalam rumah kita je..dia kata tak la, pintu rumah atas tu...so tiap kali bunyi aku biar je la walaupun bunyi tu macam dekat je...so, hari ni macam rahsia terbongkar, aku serammmmmmm.....

Korang macam mana? pernah alami tak benda2 macam ni???

Ni aku copy dari sini:

Namun ada jugak penjelasan saintifik berdasarkan kajian sesetengah pihak:
  • Bunyi ketukan paip air di dalam paip bekalan air. Apabila pili sudah lama x digunakan, tekanan udara akan terbentuk dalam paip seterusnya menyebabkan bunyi ketukan yg boleh berpindah ke lantai kokrit. Teori ni paling kuat & logik.   - bunyi seret2 perabot mcm mna pulak?
  • Penyaman udara & peti sejuk lama yg sudah lama tidak digunakan akan mengumpul partikel buih dalam sistem paip seterusnya menghasilkan bunyi gegaran.   -  peti ais & ekon aku sentiasa on..
  • Galas bebola diletakkan dalam batu konkrit di antara lantai2 rumah. Berteraskan konsep pengembangan & pengecutan, bebola akan bergerak mengikut pergerakan bangunan. Tp ada arkitek nafikan galas bebola diletakkan dlm batu konkrit bangunan.  - ini aku taktau..
  • Bunyi lain yg mirip seperti bunyi guli jatuh.   - ketuk dinding, tumbuk lesung batu, seret perabot, bunyi pintu, tak sama bunyi guli..
  • Terdapat kanak-kanak yg betul2 bermain guli di tingkat atas rumah :)  - kanak2 dari mana? anak siapa? 

Nota kaki aku: ada hikmahnya aku tak tinggal abang kat kampung hari tu...ada la kawan aku hari sabtu taim MrCho g kerja...

No comments:

Klik Me

Klik! Klik!