Thursday, April 28, 2011

Accident

Nak tanya kan, bila korang nampak ada accident kat jalan raya kan, apa korang buat? Adakah korang akan berhenti dan tolong mangsa? Atau korang berhenti dan tengok saja? Atau korang tengok dari dalam kenderaan korang sambil berlalu? Aku..? Aku jatuh dalam kategori ketiga...huhu. Sebabnya, pertama bukan aku yang drive dan kedua aku jenis pengeri...

Biasanya bila aku nampak accident aku dah menggigil, aku akan diam tak boleh cakap...MrCho selalu tak bagi aku tengok, suh tengok tempat lain, tapi aku jeling2 gak...

Ada satu accident yg sangat terkesan dalam hati aku, sampai sekarang tau! Masa tu aku otw dr kg nak balik Puchong. Sebelum tu ada dua kereta ni asyik berlumba2, potong memotong ikut laluan bertentangan. (Sesapa pernah ke kelantan tahu la jalan ikut gua musang tu macam mana) Aku ngan MrCho bercakap2 la pasal kereta ni asyik menyelit je bila ada kereta dr arah bertentangan. Then dua kereta ni dah lepas ke depan..lepas beberapa kilometer tak tahu la aku, tetiba macam jalan jam...eh, apahal kan? bukan time raya nak jam macam tu...kereta gerak pelahan je...bila dah ke depan ke depan sikit aku nampak satu lori panjang melintang jalan...ada la laluan sikit dr arah bertentangan tu..rupa2nya aku nampak dua kereta yang berlumba2 tadi dah kena dengan lori tu...lori tu dari arah bertentangan..aku agak masa kereta tu nak memotong tetiba lori muncul, lagipun jalan tu berbukit...satu kereta tak teruk sangat, satu kereta lagi sedih aku tengok..terperosok ke kepala lori! Dan aku nampak pemandu kat dalam tu tersepit antara stereng tu...oh, tak dapat aku bayangkan...kami tengok dari dalam kereta je, tak berhenti...takut, kawasan bukit, time maghrib plak tu...tapi ramai la orang lain yang berhenti..tak jauh dari tempat kejadian tu kawasan R&R gua musang, MrCho berhenti kat situ dan lama juga la kat situ..aku gigil...Esoknya aku baca paper ada berita accident tu dan dua meninggal, aku syak salah seorgnya pemandu tu la....huhu

Banyak lagi la kemalangan sama ada maut atau tak maut aku nampak sejak menjadi pengguna jalan raya tegar ni...

Semoga dijauhkan daripada segala musibah yang tak diingini tersebut...Aminnnn...

No comments:

Klik Me

Klik! Klik!