Monday, March 12, 2012

Tunggang Langgang ~~~Bukan Entri Merungut


Ahaha…muncul juga aku akhirnya. Bizi la katakan, padahal apa yang aku bizikan aku pon tak tahu. Sedar2 dah bulan 3 rupanya. Dua bulan dah berlalu, begitu saja.

Beberapa minggu ni hidup aku sungguh tunggang-langgang. Bila tunggang-langgang emosi pun tak tentu arah lalu aku pon stress. Bila dah stress, mud menulis pon ke laut!

Apasal jadi tunggang-langgang ni?

Ekekeke, pertamanya, hari2 lambat sampai ofis. Sebagai pekerja yang sangat berdedikasi, lewat seminit pon aku tak hepi, apatah lagi kalau aku sampai ofis 8.45. 15 minit lambat! Mahu aku tak stress pagi2.

Tak faham kenapa sejak bulan 1 hari tu, jem sangat teruk kat puchong ni. Sebelum tesco nak ke kesas highway sangat la hazab aku rasa. Ada la construction area ioi tuh, tapi kenapakah teruk sekali kesan pada trafik??? Bukan buat kat tengah2 jalan pon. Tak paham aku aihh! Satu lagi jem kat jalan nak masuk area ofis ni. Mula2 pindah sini dulu trafik ok je, lama2 jadi sangat teruk. Melimpah ruah sampai ke hiwey...tak tahu la sampai bila keadaan akan macam ni.

Oleh sebab asyik la lambat tiap2 hari aku pon ambik keputusan tak mo dah tumpang member tu. dia pon muka tak manis kalau lambat sampai. Aku cakap tak payah la tumpangkan aku kasihan ko pon ikut sekali lambat. Aku kena uruskan anak2 baru boleh g kerja. Mula2 memang tunggang langgang. sekali je aku sampai awal ke ofis, lepas tu, merahhhhh hari2...aku pon fikir la cara nak atasi masalah ni. kena paksa MrCho keluar lebih awal. hantar kakak dan adik dulu ke rumah pengasuh, tinggalkan aku kat bus stop then MrCho patah balik hantar abang ke sekolah. Sekolah dia dekat2 kul 8 baru buka. So sekarang dah boleh ejas masa. Aku pon dah ikut member tu semula. Tiap2 hari teksi RM20, matik la aku...punah harapan nak menabung beli kete besar! ahahaha..ni namanya berangan maut. Hari ni sebelum kul 8 dah sampai ofis. Jalan tak jem langsung sebab cuti sekolah. Aku pon tak dapat nak pikir apasal sekolah je jalan mesti jem..

Sekarang aku selalu guna komuter dari ofis ke tempat MrCho. daripada 5 kali seminggu tu, ada la 3@4 kali komuter mesti ada problem. Kejap2 rosak, kejap masalah teknikal. Hari tu kat bank negara. Giler ko aku kat bank negara masa tu dah dekat2 kul 7 dah. nak patah balik ke kl sentral dah jauh, kena tggu komuter lain. ambik masa gak tuh.nak ke tempat MrCho pon jauh juga kalau kena tggu komuter lain. nak kena berasak lagi...nak suruh MrCho ambik aku kt bank negara tu, tak tahu kul berapa dia boleh sampai. Ntah2 sogo tutup pon dia blm sampai! (bombastik!!). Nak tak nak, terpaksa tggu komuter gak ke tempat dia. dekat kul 8 dah kot aku sampai tempat dia!

Paling terkini selasa minggu lepas dapat khabar dari teman lama di company lama. Company tutup diarahkan tutup. Semua staff dapat notis berenti 24 jam! Giler zalim...kasihan diaorang. Kawan aku sedih2 btahu aku nasib mereka. sangat terkejut sebab company tu antara yang tergah juga la dalam kalangan yg seumpamanya...Banyak yang hilang kerja tapi tu, rezeki Allah ada di mana2...Semoga mereka tabah dan dapat hadapinya dengan tenang. Ada hikmah disebaliknya.

Lagi satu aku serius tak suka orang yang suka merungut benda yang tak tahu apa benda. Merungut pada benda yang bukan ko yang kena settlekan dan juga merungut pada benda yang remeh temeh. saja nak semakkan kepala...tensen aku yang jadi tukang tadah telinga ni...

Harap2 keadaan tunggang langgang tersebut kembali sempurna...letih mental fizikal dibuatnya. tu belum masuk kerenah anak3 lagi...

No comments:

Klik Me

Klik! Klik!