Monday, January 7, 2013

Ulangan

Ulang semula sejarah Najmi masa baru-baru masuk sekolah dulu. Alahai anak, hari tu beria nak sekolah. Nangis-nangis nak sekolah. Sekarang beria nangis tak nak sekolah. Bila tanya, takut katanya.

Najmi dulu pon sama, sampai stress aku pepagi hantar ke sekolah. Beberapa minggu asyik nangis je. Ni ulang balik. Harap nangis ni berbaloi la. Najmi dulu nangis tapi lama-lama dah ok, belajar pun ok. Peperiksaan akhir tahun dapat tempat kedua secara keseluruhan kelas.

Tadi call pengasuh tanya macam mana Hanna balik sekolah. Kata pengasuh ok je dia, ceria je...masuk-masuk rumah terus cakap lapar...haihh, kalau dengar mulut dia cakap, tak akan sangka dia takut dengan orang yang dia tak biasa.

Malam tadi dia dah buat drama. Semalam dia sakit telinga. Dah bawa g klinik. Malam tadi masa titik ubat dalam telinga, dia cakap, "mama, hanna ni sakit telinga ni, tak boleh pegi sekolah ni. Nanti hanna sakit telinga kat sekolah macam mana? Hanna nangis kat sekolah nanti macam mana?"

Aku cakap, kalau dah letak ubat ni ok dah la. Tak sakit la lepas ni. Malas nak layan sangat. Tahu dah drama dia. Pagi tadi masa mandi dia nangis. MrCho cakap, dia tak sihat tu tak payah la g sekolah. Pon aku buat tak tahu je. Biarkan je dia nangis. Siapkan juga dia. Buat tak tahu je. Hahaha, aku mak yang kejam. Sampai sekolah menangis pun aku pujuk sikit, ticer dia bawa masuk dalam kelas. Dengar dia nangis tapi aku blah je.

Tak la, bukan aku kejam. Dalam hati ada la feeling2 kasihan. Tak nak dia manja-manja sangat sebenarnya. Kena keraskan hati. Kalau ikut kata MrCho hari ni tak payah g sekolah, esok pun mesti dia tak nak g sekolah juga. Kejam sikit takpe la untuk masa depan dia juga...

No comments:

Klik Me

Klik! Klik!